Intervija ar bijušo Andreja Pumpura muzeja
vadītāju Anastasiju Neretnieci.
Neternieces
kundze, ko jūsu dzīvē nozīmē Lielvārdes josta?
Lielvārdes josta man ir
visas Latvijas simbols un, kas ir Lielvārdes josta, to ir daudzi mēģinājuši
izskaidrot, bet ,man liekas, pilnībā nevar atbildēt neviens, jo tā kā cilvēkam
dvēseles siltums katram ir, tā arī tautas dvēsele ir tautas raksti jeb
ornaments, tautas dziesma un ,daba un vieta, kur dzīvo. Mūsu Lielvārdes josta
it kā apvieno to visu, gan mūsu vietu, gan visas pasaules tuvumu mums, gan to
siltumu, ko mūsu tauta izstaro caur rakstiem.
Jūsu
iepazīšanās ar Ernestu Spīču ir notikusi pirms daudziem gadiem. Kā tas notika?
Vispirms varu pastāstīt par
iepazīšanos ar igauņu mākslinieku Teni Vintu (Tenu Vint), kurš vispār parādīja
šo Lielvārdes jostas diženumu filmā kopā ar Ansi Epneru. Tas bija pats sākums ,kad
Latvijā par to maz runāja.
Tajā laikā, kad jau bija
tapusi filma radās doma muzejā izdejot mūsu jostas rakstus kopā ar Ernestu Spīču
un deju kopu „Dandari”. Tas notika 1990. gada janvārī. Tā, ka ir sava veida
jubileja šajā janvārī. Toreiz viņi brīnišķīgi skaidroja un izdancoja jostas
rakstus un tad arī man likās, ka tā ir īstā tautas dvēsele, kas ienāk jostas
rakstā.
Tas,
ka mēs pošamies izdejot Lielvārdes josta rakstus ir turpinājums kādam
solījumam.
1990. gadā, kad izdancoja
Lielvārdes jostu, muzejā bija īpaša atmosfēra. Tur bija izliktas Lielvārdes
jostas, bija stāstījums par to kā katrs saprot jostas rakstus un izjūt siltumu...
Atvadoties mēs vienojāmies, ka noteikti vēl jābrauc uz Lielvārdi jostu izdancot.
Nu tad tagad, acīm redzot, ir tā reize.
Iepazinos ar Ernestu Spīču Katlakalna Tautas
namā. Tur viņš mācīja par latviešu deju. Kopš vadu „Gaismas Dārzu” allaž
lūkojos pēc interesantiem , gaišiem cilvēkiem, kuriem ir kaut kas svarīgs sakāms
un, kuri var kaut ko iemācīt. Uzrunāju, aicināju uz Lielvārdi ... un ,lūk,
izrādījās, ka , viņš ir solījis atgriezties Lielvārdē ... un viņam tas ir
svarīgi.
Jā, tas ir reti, ka pēc 23 gadiem
atceras kādreiz doto solījumu . Būs liels prieks , kā iecerēts, kopā ar
lielvārdiešiem, izjust mūsu tautas ritmu un rakstu skaistumu.
Teic
, ka avots, no kura dzer ir jātur tīrs. Vai ,jūsuprāt, Lielvārdes josta var
tikt uzskatīta par vienu no tautas spēka avotiem.
Jā. Žel, ka ir dažādi aizspriedumi
par jostas rakstiem un netīri izdomājumi par jostu. Tas piesārņo tautas spēka
avotu.
Vai
,jūsuprāt, josta būtu jāsaglabā un jāturpina aust labākajā variantā?
Es domāju, ka tāda labākā varianta
nav, jo katra audēja, katra meitene jostu auda sev un savam nākamajam vīram. Aužot
viņa tajā ielika savas domas par ģimenes nākotni, un katrai bija atšķirīgi
raksti. Katra audējai jostā ieauda savas domas. Jums vajadzētu ar audēju Anitu
Kudriņicku parunāt.
Kuri
ir tie spēka vārdi, kas, jūsuprāt, tagad noderētu Latvijas tautai?
Godīgums, patiesums,
mīlestība, nesavtīga palīdzība citiem un paļaušanās uz Dievu. Tiem , kuri
paļaujas tikai uz sevi, beigās pietrūkst spēka. Ļoti gribētu, lai jaunā paaudze
atceras latviešu dziesmas , rakstus.
Tā kā Pumpurs teica :
Ko
dziedāja sveši ļaudis
To tu līdzi nedziedi,
Tev
jādzied - tauta zied,
Ja tā tēvu dziesmu dzied.
Katrs
cilvēks , kurš var iemācīt šo aizmirsto dziesmu, deju, rakstu, šo gaišo dzīves
redzējumu ir pati lielākā vērtība, kas mums kā tautai ir, un tā varētu dot
spēku tikt pāri pasaulei kāda mums mutuļo pašreiz visapkārt. Un jūs esat viens
no šiem cilvēkiem.
Ļoti gribētos vairāk
latviskā. Mēs esam tā kā aizmaldījušies tās svešās dziesmas dziedādami, kuras dažkārt
vecā paaudze tagad nesaprot. Varbūt tāpēc nemīlam šo valsti?
Teic ,
lai kaut ko mīlētu to vajag iepazīt.
Šos divdesmit gadus mēs
esam aizrāvušies iepazīt valstis ārpus Latvijas un iemīlējuši citas vietas , jo
tur ir lielākas algas.
Kopīgā
Lielvārdes jostas rakstu izdejošana ir iecerēta tā, lai mēs, izdejojot šos
rakstus ,sajūtu sevī ritmu un spēku. Varbūt, izejot tālāk savās gaitās,
dejotājos paliks šis jostas spēks
...
... un cilvēku attiecībās
radīsies vairāk siltuma ...
...un
viņi kā tāda josta vīsies ap Latvijas augumu, aizsargās viņu, sasildīs viņu ar
sevi. Lai nu tā būtu , lai nu tas izdotos , jo viens jau to nevar. Tas ir
kopīgs darbs , liels kopīgs darbs.
Jā, un cerēsim , ka vasarā ,Dziesmu
svētkos uzjundīs, ka mēs kaut kas esam. Atbraucēji parasti ir pārsteigti par
mūsu kultūras diženumu.
Jā, varbūt mums
vajag , lai kāds pasaka, ka mums pieder liela vērtība.
Paldies par Jūsu
viedajiem un gaišajiem vārdiem.
24.01.2013. Lielvārdē.
Sandra Sabīne Jaundaldere.
Intervija ar Ievu Kušķi un Jāni Kušķi.
Kādā tumšā rudens vakarā, tuvojoties
gaismas gaidīšanas laikam, aicināju uz sarunu Folkloras kopas „Vilcenes” dalībnieci, topošās Lielvārdes kopas
vadītāju Ievu Kušķi un folkloras kopas „Vilki” dalībnieku Jāni Kušķi.
Sandra Sabīne Jaundaldere : „ Kas
padara latvieti atšķirīgu no citām tautām? Vai latviešu tautas dzīvesziņa, seno
tradīciju apzināšana un iedzīvināšana var sniegt atbalstu un pasaules izpratni
mūsdienu cilvēkam?”
Ieva
Kušķe
: „Latviskā kultūra. Tieši tā sadaļa,
kas nāk caur gadsimtiem , no mūsu senčiem. Mums ir ļoti sena kultūra , ar ko
mēs atšķiramies no daudzām kultūras tautām. Katrai tautai ir savs labums, savs
skats uz dzīvi, nemateriāls mantojums.
Jānis
Kušķis
: „Mums tā ir latviskā dzīvesziņa, kas saglabājusies nododot no paaudzes
paaudzē, un ir palīdzējusi latviešiem izdzīvot tūkstoš gadu.”
Ieva
Kušķe
: „Tas ir pārbaudītas lietas ,un acīmredzami tā ir vērtība. Izdzīvojuši mēs
esam vareni. Paskat, cik daudz reižu mūs ir mēģinājuši iznīdēt. Daudzas
atziņas, kas mums nāk caur tautas dziesmām, caur ticējumiem tagad tiek
jaunatklātas jaunākajos metafizikas atklājumos, un pasniegts kā milzīgs
cilvēces atklājums, bet izrādās ,tās jau tūkstošiem gadu kā zināmas. Varbūt, ne
tik tiešā formā pateiktas.
Jānis
Kušķis
: „Varbūt, pat diezgan tieši, bet cilvēkam jāzina kā skatīties uz šo vēsti. Tā
nav nekur pazudusi ,tikai mums jāprot to saskatīt.”
Sandra Sabīne Jaundaldere :”Kāda
ir Jūsu pieredze darbojoties folkloras un tautas tradīciju kopā?”
Ieva
Kušķe
: „ Esmu darbojusies un darbojos folkloras kopā „Vilcenes”. „Vilcenes” dibinājās
kad mēs kā folkloras kopas „Vilki” vīru draudzenes un vēlāk sievas sanācām
kopā, lai varētu mācīties dziesmas. Vēlāk jau vērsāmies uz gadskārtu ciklu un
svētku svinēšanu. Gadskārtu svētkus jau ir ļoti grūti svinēt tikai savā ģimenē.
Daudz jaukāk ir , ja tos svin lielākā pulkā, un notiek arī dalīšanās ar
pieredzi, zināšanām un idejām.
Sandra
Sabīne Jaundaldere : „Kā
noritēs vakarēšanas pasākumi Lielvārdē?”
Ieva
Kušķe
: „Protams, vispirms lūkosimies kādi
cilvēki pulcēsies, un kādas būs viņu vēlmes. Pamatā ir doma sanākt kopā,
padziedāt, parunāties par gadskārtām un aktuālām lietām, ģimenes svētkiem –
kāzām , kristībām, arī bedībām. Jaunajiem vecākiem iegūtais noderēs bērnu
audzināšanā latviskajā dzīvesziņā. Ikvienam atnākušajam tiks - kopā būšanas
prieks un, protams, zināšanas. „
Jānis Kušķis : „ Tradicionālā kultūra nav
teātra izrāde, kur ir izpildītājs un skatītājs. Te katrs ir dalībnieks.”
Ieva
Kušķe
: „ Tautas dziesma nav, lai klausītos. Tā ir, lai dziedātu. Ja to gribam
ierakstīt diskā, mēs visādi daiļi apdarinām. Bet tas vairs nav tas. Īsti
dziesmu var izjust tikai dziedot nevis klausoties.”
Jānis
Kušķis
: „Dziesmas jēga ir ar dziedāšanu pacelt sevi virs ikdienišķā apziņas līmeņa.”
Ieva
Kušķe
: „ Ja būs gribētāji, varēsim noorganizēt arī kādu danču vakaru. Ar laiku varam
paaicināt arī kādu, kas māca spēlēt mūzikas instrumentus. Būs iespēja
apmainīties ar viedokļiem ,un izspriest, kas mums ir nepieciešams.”
Jānis
Kušķis :
„ Katram jau ir savs ceļš un pieturas punkts, kā viņš ar tradīciju iepazīstas.
Ieva
Kušķe
: „ Mūsu pirmā tikšanās paredzēta otrdien, 23.
novembrī 18.30 kultūras namā „Lielvārde”. Aicināts un mīļi gaidīts ir ikviens.”
Līdzdalība – ziedojums.
Sandra
Sabīne Jaundaldere 2010. novembrī. Publicēts avīzē „Lielvārdes novada Ziņas”
Šo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.
AtbildētDzēst