piektdiena, 2013. gada 12. aprīlis

Stāsts. Tiramisu un sniegs.



Es apsēžos uz šaura soliņa laivas vidū, un ainava salīgojas kā vēja pūsmas sakustināts miglas lēvers.
Nē.... esmu līganā kuģīšu piestātnē. Vaporetto vēl neredz. To aizsedz palaco apdrupušie stūri un laivu novietņu stabi.
Nē, taču ... stāvu uz slīdošām eskalatora kāpnēm, kas lēni ierij mani  dvingainā metro labirintā.
Bet nu ... klaiņoju pa pielijušām, pelēkām ielām, kuru vienīgais skaistums ir mākslīgs un elektrības radīts. Cilvēki smaida reti. Toties nemainīgu smaidīšanu redz skatlogu manekenu pliekanībā. Diemžēl dažreiz tiem trūkst galvu. Tad mans skatiens pieplok asfaltam, izšķīst netīrā peļķē, maldās starp izgaismotām veikalu izkārtnēm, cerīgi klauvē pie pretimnācēju novērstajām sejām, un blēdīgi zogas gar aizklātiem, blāvi spīdošiem dzīvokļu logiem. Pretī ņirb bariņš skaļu pusaudžu. Kāds zēns atriež baltus, līdzenus zobus. Meitenēm,  aizvien, tīk īsi svārki un tās pārāk bieži smejas. Paeju malā, lai dotu tiem vietu. Man nav grūti. Vietu ir daudz un vietai nav nozīmes. Šoreiz. Patiesībā nozīme tomēr ir! Un kā vēl. Jā tu kaut ko vai kādu gaidi nevar sacīt, ka to vienlīdz veiksmīgi var darīt arī citur. Nelāgi, es nezinu kur man jābūt, bet gaidu. Un brīžiem ir grūti saprast kādēļ. Nav jau ko gaidīt. Palikusi vien sajūta - bijis apsolīts, bet ....nav iedots. Varbūt nevajadzēja gaidīt, ka dos. Vajadzēja zagt vai paņemt ar varu. Ek, ko niekus. Manā profesijā nav šādas izvēlēs.
Pirms dažām dienām kāds iereibis jauneklis nosauca mani par vecu muļķi. Tik tālu nu esam. Zamšādas jaka, dārgi apavi un zobgalīga attieksme. Absolūti patiesi un pareizi. Tā arī vajag.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Esmu divkārt muļķis. Pirmkārt - uzvedos kā ošņa, otrkārt -  piederu pie tiem , kas piedod. Es neapvainojos.
Man piemīt nelabojams optimisms. Blandos pa pasauli. Aizvien jauna gulta, adrese, pilsēta. Nespodri  viesnīcu dušas dvieļi, šampūns mazās kvadrātveida turzās vai piņģerota tilpuma pudelēs. Palieku ne ilgāk par nedēļu. Es nevaru. Man nav miera. Sākumā ir labi. Ieeju svešajā pilsētā, ķeru ļaužu skatienus, runāju ar tiem, izbaudu apmaldīšanās bailes ,un vakarā līksmojos. Kaut vai par veiksmīgu atpakaļ nokļūšanu kārtējā numurā ar melnu mazizmēra televizoru un apbružātu riteņkoferi stūrī. Pierakstīšanu pametu. Tagad - tikai vērojumi. Rakstīšu, kad būs jēga. Pārgurumā iekrītu gultā, uzrauju virsū kaudzi sintētisku segu un koncentrējos uz samocīto kāju smeldzoņu.
Nostaigāties līdz nāvei. Nezinu vai to var. Varbūt tā reiz notiks. Man ir urdīgs prāts. Ķermenis nejaudā vilkt līdzi. Darbojos ar zinātni, nē nu jau drīzāk  vienīgi ar pētniecību. Uzdodu jautājumus svešiniekiem. Droši eju klāt, ielūkojos sejā un prasu – „kā labi klājas?” , „kādēļ tev skumji?”, „kādēļ tikko smaidīji?”. Analizēju cilvēcisko saskarsmi uz ielas. Man ir termins  „slīdošā  eskalācija”. Jā, skan analogi ar došanos pazemē un sekojošu apvērstu darbību. Kādreiz domāju, ka galvenais ir atrast īsto pieeju, verbālu un vizuālu formulu. Tagad - vienkārši ļaujos vērojumam. Rokos, ko var atļauties pateikt pilnīgam svešiniekam, tādam, kuru vairs nesatiksi. Visu vai pilnīgi neko. Novērst acis un stumties garām vai pārplīst kā pārgatavam tomātam. Ko tur tēlot? Katram kaut kas sāp. Un ir viena alga kāda maska tiek lietota. Es redzu kā tikko manāmi saspringst rieviņas ap tavu muti, dziļāk ievelkas elpa un acis izmaina toni. Acis mēdz būt dažādas. No absolūti necaursitamas, aklas sienas līdz versmainam dziļumam. Sienas ir tādēļ, lai slēptos. Tās ir izaicinošas vai noraidošas. Gandrīz vienmēr aiz tām slēpjas drebošs, viegli aizvainots ego, citādi – nekā vērtīga. Bet bezdibeņi tikai šķietami ir tukši. Pēdējie man patīk daudz labāk. Tajos var iemest akmeni un skaitīt mirkļus, kamēr akmens dobji noskanot sasniedz leju. Un kādas neaprakstāmas tirpas pārņem manu būtni, ja atsitiena trokšņa vispār nav. Kad es atrodu šādas acis.... Atklāju šos bezdibeņus, nāk lielākā ekstāze. Es pielavos, ienirstu, dodos dziļumā.  Daudz dziļāk par jeb kuru dīvaino radību, kas spokaini spīdēdama peld okeāna tumšajās dzelmēs.
Vai tu zini kā ir raudzīties otram acīs? Ilgi, ilgi. Parasti cilvēki mēdz ātri novērsties. Pat mīlētāji.  Parasti viņi arī nelien bīstamās aizās, kur trūkst gaismas un spiediens pieaug, līdz sāk plaisāt batiskafa tērauda šuves. Parastie nelien. Es lienu, ja man ļauj. Parasti neļauj, un es netieku neko dziļi. Vienreiz gan.
 Mēs satikāmies nejauši. Iespējams, ka nejauši notiek vairums liktenīgu lietu. Lieliski atceros sīkumus ; galdauta rakstu, pusizdegušu sveci, stikla cukurtrauku, mazliet izļodzītu krēslu, tevi un savas satraukumā svīstošās rokas, bet , kāds stulbums, es neatceros pašu svarīgāko – kur tas notika. Tu staroji spoži kā saule. Pilnībā aizēnojot telpu. Tobrīd tā tiešām zaudēja nozīmi. Varbūt mēs tikāmies Rīgā,.... Parīzē, Romā? Londonā? Varbūt Venēcijā vai citur? To manu glupību studenti smīkņājot sauc par „profesoru aizmāršību”. Cik reizes nav nācies pirms uzstāšanās atklāt, ka trūkst svarīgāko pierakstu vai panikā mētāties pa bezgalīgu gaiteņu mudžekli izmisīgi meklējot īsto auditoriju. Tomēr šoreiz tā nav mana vaina. Kafejnīcas mēdz būt gandrīz vienādas.  Īpašniekiem galīgi trūkst fantāzijas. Un vietas īsto nozīmi es apjautu tikai vēlāk, kad tā izrādījās pilnīgi pagaisusi no manas atmiņas. Tajā brīdī tā bija vienīgi kārtējais informācijas ieguves placis. Apjēga par tās īpašo statusu nāca daudz vēlāk. Tolaik pētījums, mans mūža darbs šķita galvenais. Pārējais atvirzījās tālā perifērijā. Man bija maz laika. Riebīgi maz. Zinātne spēj aprīt jebko ,kas tai pietuvojas -  gandrīz kā melnais caurums kvēlojošas galaktikas centrā. Laiks, resursi, nauda, cerības, jūtas, sapņi, veselas dzīves un dzīvības pazūd kā nepiesātināmā rotējošā punktā ar baisu ātrumu  : pētījumi, raksti, semināri, lekcijas, konferences, atbildes uz vēstulēm, apnicīgi telefona zvani, nebeidzami pārbraucieni. Pārbraucieni.
 Un tad piepeši ... kluss ziemas rīts. Vēsa gaisma aiz loga. Mēs runājām par dvēseli. Par to, ka acīs var vērot kā tā kustas. Nu, nekā īpaša. Bet, kamēr mēs runājām, es laidos aizvien dziļāk. Nezinu, kā tas ir iespējams. Acīs, kā tādās, taču nekā nav. Radzene, vairāk vai mazāk pigmentēta varavīksnene. Gaišākajos variantos redzama tās smalkā struktūra un , protams, melns redzoklis kā punkts vidū. Aiz tā lēca, tīklene un ar šķidrumu pildīta cīpslene. Pilnīgi bez mistiskas. Tīrā anatomija, tomēr pamēģini tikt dziļāk....
 Man sāka trūkt gaisa. Es domāju par katru nākošo elpas vilcienu. Neaizmirst ieelpot...., neaizmirst ...izelpot. Neaizmirst, ka es esmu es, bet tas otrs cilvēks ir pats par sevi. Spējā  aizrautībā pārgalvīgi metos dziļumā. Aizsardzības sienas nebija.  Gāzos bezdibenī akmens gabala vietā. Aizvien lejup tumšā, pulsējošā tunelī, lejup,.. lejup....kamēr it kā cauri purpurkrāsas ūdenim drīzāk nojautu kā saskatīju gaismu ejas otrā galā. Un šinī gaismā kāds stāvēja. Un šis kāds ... biju es.
Tā mēs atklājām, ka mums ir viena dvēsele. Viena pati divos ķermeņos. Laikam tādēļ mani vienmēr ir mocījusi tukšuma sajūta. Manī atrodas tunelis. Un dvēsele staigā šurpu, turpu. Par to otru cilvēku es būtībā zinu visu. Gluži kā par sevi. Mums nebūtu savstarpēji jāatstāsta dzīves stāsti, jo patiesībā tie ir nevērtīgi krāmi – identiski miljardiem indivīdu : vidusmēra fiziskie parametri, nožēlojama bērnība, muļķīga jaunība, kulšanās pa dzīvi un sasodīta, nepārtraukta meklēšana.
 Bet pats nelāgākais ir tas, ka nevari neko paturēt. Pat  to, ko atradi. Arī ja liksies, ka turies stingri piekrampējies. To aizpūš. Tas pats nebeidzamais tuneļu caurvējš.
Vari mierīgi stāvēt un deklarēt pasaulei – lūk, šis ir tavs un tu to atradi. Nu, nebūs tas tiesa. Un visi to zina . Un tu pats to labi zini.
Un rodas tāds kā sājums mutē, bet jāiet mierā un ar mieru.
Un es eju. Manā tunelī ierasti gaudo vējš. Piesalst. Atkal un atkal šķērsoju mašīnu uguņu pilnās ielas. Ir vēls. Ķermenis smeldz. Uz brīdi piestāju trotuāra malā. Noklaudz durvis. Uzvilnī salda kanēļmaižu smarža. Mazā konditorejā sirma dāma skrubinās ap kūku. Es redzu viņu cauri spožajam vitrīnas kvadrātam. Violets, dzelteniem dzīpariem caurausts mētelis. Satūkušām vēnām uzirdinātas rokas. Balta, trīsoša fajansa tase. Viņa sēž stalti kā balerīna un ik pa brīdim klīrīgi notrauc iedomātas drusciņas. Viņas apģērbs, drošvien, ož pēc vecu ļaužu mitekļa. No padilušas, brūnas somiņas, uz blakus krēsla, vīd plastmasas maisiņa stūris. Viņa sniedzas pēc mutautiņa. Jā, arī pēc spogulīša un lētas pomādes, lai notrieptu sīkām grumbiņām ieskautās lūpas fuksiju rozā. Pieploku pie stikla un mūsu skatieni satiekas kaut kur uz tā saltās virsmas. Tad es dodos tālāk. Neskaitāmo reizi ar vilšanās sājo garšu mutē.
Šodien būs diezgan. Pēdas gluži vai deg. Patiesībā man nav daudz spēkā. Ar katru gadu paliek aizvien mazāk. Tomēr es nepadodos, jo zinu, ka kaut kur pasaulē gaida cilvēks, ar kuru man ir viena dvēsele. Toreiz es nedomāju, ka tas ir svarīgi. Toreiz es domāju, ka tādu būs daudz. Likās, ka jāuztausta pareizā pieejas formula, uzvedības atslēga, un atradīšu ko līdzīgu visaptverošam,  mažoritāram korim, dziļu cilvēces vienību dvēseles līmenī, bet tikai izniekoju laiku klauvējot pie neskaitāmām slēgtām durvīm. Un vienīgais, ko atklāju ir tas, ko palaidu garām.
Pēdējie simts metri pa glumi spīdošo bruģi ir īpaši mokoši. Simtiem acu, simtiem tukšu acu katru dienu. Tam lecīgajam puisim ir vairāk kā taisnība. Jūtos divkārt vecs. Vecs zinātnieks un vecs muļķis. Un beidzot nav palicis nekā starp mani un melni rotējošo virpuli. Visu jau sen esmu atdevis. Pēdējos gadus esmu krāpies, bezcerīgi raujoties atpakaļ uz to nesasniedzamo laika punktu, kurā pazaudēju tevi.
Zini, vairs nav nozīmes meklēt. Vairs nemeklēšu. Redzi, vakar es netiku līdz savam skabūzim. Biju pārāk noguris. Paslīdēju pie viesnīcas ieejas kāpnēm un uz metāla margas sasitu galvu.
Šorīt ir uzsnidzis sniegs. Plāns kā šokolādes pulveris uz tiramisu kūkas reiz  tējnīcā, pirms daudziem gadiem.
*
Ir agrs, bet vientulība jau ir izgrūdusi viņu uz ielas. Tas nav viegli. Arī viņa meklē. Pēc dažiem kvartāliem paiet garām  lētas viesnīcas slieksnim un lēni likdama soļus tuvojas mazas konditorejas durvīm. Es esmu viņai līdzās.
- Piedod, ka tevi uzreiz nepazinu, - mulsi saku, neveikli ieķeroties viņas violetā mēteļa piedurknē.
- Jā, - viņa čukst, - tas gadās jau otro reizi.
Un es eju viņai blakus. Un viss ir gandrīz kā toreiz. Tikai  ... aiz manis nepaliek pēdas.


                                                                                           10.11. 2009.

28.02.2013. Liepāja.
 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru